Prime Directive

И да будемо начисто. Вређање мене овде још и може да прође, задаћете коју рану мојој сујети, зарашће, нема везе, али вређање неког другог, на мом блогу, мојој авлији, не дозвољавам. Ово сматрам разбибригом и малом можданом гимнастиком а не огласним простором те ако неко жели некога да прозива, нек` лепо отвори свој налог па удри брате, сестро или шта си већ. Свађа и те клиначке глупости не долазе ни под који обзир! Није цензура већ немање разумевања за приземна срања. Ако ме нешто нервира и диже ми притисак је препирање ради препирања! Двоје не може да разговара ако имају исти став, то је јасно ко летњи дан у подне, али контрирање зарад самозадовољавања личне малограђанштине заиста нема шансу. Аргументовани ставови долазе у обзир, то волим и много ценим и надам се истима. Унапред хвала на разумевању.

Понешто о мени

Моја слика
Половина људи има константну жељу да другима прича приче и објашњава очигледно. Ја спадам у другу половину. Ако имам шта да кажем рећи ћу/откуцаћу овде па кога интересује, интересује. А кога не интересује... изгубио је 10 секунди живота док је и ово читао. Нек` тражи бољу кафану!

... а кога интересује више података о мени:

петак, 11. мај 2012.

Будућност изнајмљивања аутомобила. Или не?




            Берлин је прошлог месеца добио шансу да испроба све погодности новог „аута за понети“, у мом слободном преводу са енглеског. Оригинални назив је „car2go Deutschland GmbH”. Иза имена се крије највећа ауто-изнајмљивачка компанија на свету под окриљем „Дајмлера“ („Daimler“). Почевши од 26. априла, становници Берлина могу да изнајме једног од 1000 Смартова Форту („Smart Fortwo“). Оних најмањих, за две особе а у пртљажник могу да стану два цегера са пијаце. Овај тип возила је развијен под окриљем Мерцедеса како би постали конкурентни у класи најмањих, тзв. градских аутомобила. Иако су скупи за оно што нуде, постали су нека врста статусног симбола, помодарство али се мора признати и да су веома практични. Када постоји потреба да се у граду, веома брзо, стигне од тачке „A“ до тачке „Б“, одради посао и оде даље, ја не знам за боље возило. Његове малене димензије му тада иду у прилог. Дугачак је толико да могу два да се паркирају један иза другог на било које паркинг место. Све што Берлинци сада морају да ураде је да се једном пријаве, направе свој налог код ове фирме и већ су на пола пута да преузму једно од ових 1000 негде, на неком паркингу, у неком делу града. И да га после оставе на неком од јавних паркиралишта. До сада се регистровало око 2000 заинтересованих. Ово говори у прилог популарности и једноставности овог система али и одређеној дози радозналости. Видећу, можда се и ја пријавим ових дана. Ко зна, можда ми затреба ауто у Берлину на неколико сати...
            Председавајући финансијског одељења компаније „Дајмлер“, господин Клаус Ентенман, се већ хвалио на сав глас, како су они компанија „број један“ када се ради о иновацијама у области мобилности, те да је овај нови огранак у ствари само потврдио ту чињеницу. Добро, није му узети за зло да се хвали, мора, то му је посао. Ваља ово мало и рекламирати. Рекао је и да ово није крај развитку система. Ко познаје Немце, врло добро зна да код њих нема назад. Само напред. С тога не чуди најава идеје да се „car2go” прошири и на друге видове јавног транспорта, што значи да ће корисници њихових услуга бити знатно флексибилнији у планирању кретања кроз град. `Ајд` да му верујем јер шта ово тачно значи, појма немам. Не видим неку поенту да изнајмим ауто па да га оставим на паркингу а даље наставим трамвајем... Мало је скупа варијанта. Пре ћу купити месечну карту па полако. Да не мрачим и не осуђујем на основу речи, пустићу човека да речи спроведе у дела.
            Из званичне изјаве за штампу, може се закључити да су кренули сасвим озбиљно. Ем су део „Дајмлера“, ем су све ово организовали заједно са највећом европском рент-а-кар агенцијом „Јуропкар“ („Europcar“), ем су стартовали са ни више ни мање него хиљаду возила за један град. Нису стали само у Берлину, па шта буде. Има их и у Дизелдорфу, Улму, Амстердаму, Бечу, Лиону и у неколико градова у Северној Америци али се оволики број оправдава великом површином. Око 250 km² је простор који заузима главни град Немачке а који они желе, и морају ако желе остварити успех, да покрију. Сваки Смарт је опремљен старт-стоп системом (искључује мотор када се стоји на семафору и покреће га поново приликом поновног стискања папчице квачила) који штеди гориво а добар је и по околину јер се тако смањује количина издувних гасова. Поред ове еколошке погодности, имају климу и навигацију. На дисплеју је, поред наигације, и тзв. помоћ дугме. У случају неког техничког проблема, довољно га је пипнути и време се више не рачуна а сервисно возило ће већ стићи да га поправи. Проблем је што ће возач морати да настави сам да се сналази али јеби га, не може баш све на дугме! Корисницима ће на понуди бити и преглед стила вожње, тзв. Еко Резултат („The Eco Score“), који ће на дисплеју констатно да приказује убразања, кочиону силу тј. негативно убрзање али и тренутни састав издувних гасова, како би корисници могли да прилагоде свој стил вожње зарад мање потрошње. Наравно, ово последње није речено овим речима већ је спиновано, на већ традиционалан начин, причом о смањењу загађења животне средине. Немци воле све сликовито да приказују. Тако ће и овај систем да даје резултате од 0 до 100, а поред ће бити и приказана три дрвета. Ко има већи резултат, дрвеће ће да се суши а ко има мањи, оно ће све успешније да расте. Глупост али је јебени тренд ових дана у свету! Где ће то све бити приказано, на колико дисплеја, појма немам, али је једино битно за кориснике да ће они који имају увек нижи резултат, добијати бесплатне минуте као награду. Ово је већ иронија. Возиш обазриво, мало загађујеш, па онда добијеш још који минут да још мало загађујеш. Као ниси лош па фурај још који минут. Загађење је загађење! Небитно је колико је гасова испуштено у атмосферу! Глупост.
            Оно што је увек квака у причи је цена. Намењено је краткотрајним корисницима па ће се наплаћивати на минут. Ко се региструје мора да плати 9,90€ и добија на поклон 30 минута и картицу „Јуропкара“ са којом се остварује попуст на свако следеће изнајмљивање возила из њихове флоте. После тога је 29 евро центи сваки започети минут, у шта су урачунате све могуће таксе, осигурање, трошкови за гориво и паркинг али за првих двадесет километара. Од 21. километра, цена се удвостручава. Једноставно не желе да се људи возикају. Иако све ово не изгледа јефтино јер сат времена кошта 12,90€, уме бити од велике помоћи у хитним ситуацијама. Могуће је иознајмљивање на дан, што је 39€. То је већ приступачно али је остало питање шта је укључено у ту цену. Нису били много речити на ту тему јер им и није циљ да се ови малишани изнајмљују на тај начин. Кад је возило паркирано, а није одјављено, чекање се наплаћује 9 евро центи на минут.
            Члан берлинског Сената, господин Михаел Милер, који је одговоран за развој града и заштиту животне средине, је пристао на ову идеју јер она смањује притисак на јавни транспорт. Повезивање са истим је само плус који ће, према његовим речима, многи вољно искористити. Град-дражава, као што је Берлин, је одавно исцрпео све могућности за даљи напредак и развитак јавног саобраћаја. Имају изузетно развијену мрежу аутобуса, трамваја и подземне/површинске железнице, таксисте и сад ово. Његов ентузијазам је потпуно разумљив. Председница берлинског предузећа задуженог за јавни транспорт („Verkehrsbetriebe (BVG)“), Др Зигрид Никута, има готово исти став као и сенатор. Она се више радује томе што ће они моћи на својим шалтерима да продају и налоге за ова возила или шта већ буде потребно. Ипак, нагласила је да су аутобуси и подземна железница кичма градског превоза. И иако није експлицитно рекла, кроз тон њене изјаве се могло схватити да ће највећи проблем, спајања овог система са њиховим, бити логистика. Није била песимиста, напротив, јер Берлин је 2009., или 2010., године имао 8 милона туриста, регистрованих туриста, а највећу незапосленост у Немачкој, па се доста тога даје на туризам. Друге им тренутно нема. Зато је навела да ће сви „гости Берлина“ ускоро моћи да бирају да ли ће кроз град да се крећу користећи конвенционалне начине транпсорта, бицикл, такси, изнајмљивањем ових возила или користећи електрична возила. Ово последње је најава нечег новог а то је да је Берлин већ почео са изградњом инфраструктурне мреже за пуњење електричних возила. Зар их има толико? Нема али је идеја да се временом сви ови Смартови замене за електричне, које ће ускоро имати у понуди. Одређен број, тачније 300 комада, електричних ће бити у употреби од 2013. године. Од овога ће Смарт имати веће користи. Моћи ће да испитају функционалност свих склопова и уређаја на возилу у условима веома разноврсне експлоатације. Цене ће остати исте, тако да ће корисницима бити потпуно свеједно шта „терају“.
Чим се помене струја и очување животне средине, јави се неко из таквих организација. Овог пута је то био Гернот Лобенберг, директор берлинске агенције за електро-мобилност („Berlin Agency for Electromobility eMO“), који је био, боже благи, одушевљен идејом електрификације главног града. Он се ту исрао у смислу како му је драго што ће, ето баш Берлин, бити водећи град у Европи по питању „чистог“ саобраћаја. Повраћа ми се од оваквих ликова, мајке ми. А што ће електране морати да испуштају више срања у атмосферу због повећане потрошње електричне енергије, ни речи. Сероња и класичан друштвени паразит.
Све у свему, драго ми је када чујем да Мерцедес ради на новим идејама. Нису све увек биле добре и исплативе али је фино чути да се не стоји. А и ко је сумњао у Немце, ко? Ова новина је још увек у повоју. Принцип је једноставан и за сада функционише. Добро или лоше, показаће време али је важно да се већ сада укаже и на предности и на мане. О предностима је било и превише речи, маркетинг је чудо, док се о манама, па није баш, ћутало али се није ни причало. Возила ће сигурно бити опремљена којекаквим „џипиес“ сокоћалима, а лопови одавно имају варијанту да их пронађу и скину без да власник примети да је скинут. Није једноставна процедура али је могућа. Корисник о томе не треба да брине јер ће бити потпуно осигурана, но ипак, вреди поменути и ову могућност која се може догодити док је возило паркирано а није одјављено. Кад ће и како ће систем да схвати да је украдено? Ономе ко је активирао налог ће паркинг-минути да теку и теку. Поузданост система је следеће питање. Приликом регистрације и прављења налога, потребно је оставити и број рачуна са којег ће се скинути кеш. Питање је да ли ће систем успешно одјавити претходног возача или ће му тећи паркинг-минути док неко други не активира свој налог на истом возилу? Како после доказати да се је систем погрешио? И колико је уопште та база података заштићена од хакерских и других упада? Ако је неко успео, бар на десет секунди, да упадне у систем Министарства одбране САД, чему се овде надати. Број заинтересованих корисника и регистрованих није занемарљив. Као што рекох, само за Берлин се регистровало око 2000. И шта тачно значи та „интеграција са ГСП“? Идем донекле, потрошим оних 20 километара па седнем у бус или трамвај и клацкам се даље до одредишта или до следећег паркинга где је следеће слободно возило из система? Чисто сумњам да бих у том случају најмио овако нешто. Пре бих се одлучио за класичан најам. Ма колико ме то више коштало. Ако је хитно, онда је хитно и немам кад да преседам.
Мишљења сам да ће овај систем заиста заживети. Све ове дечије болести ће преболети. Мора. Као и сваки пре њега. Сасвим сигурно ће постати нека врста атракције али ће и основна замисао имати поенту. Пример. Неко има потребу да врло брзо стигне „од-до“, буса нема или је следећи за десетак минута, станица подземне је далеко. Тад, тај неко, укључи свој телефон, кликне на њихову апликацију (ко је сумњао да је нема, да чујем!?), пронађе најближи паркинг са „car2go” Смартом и оде. На крају сви срећни и задовољни. Ваљда...

25 коментара:

  1. 10 minuta? Hm, to kao dugo u Nemačkoj?

    Uglavnom, ja bih to i koristila. Kola mi ovde nisu potrebna generalno, ali kad idem u supermarket koji je na izlazu iz grada, treba mi auto, a taksijem se ne isplati ići.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. У сваком већем граду је то неки ритам аутобуса. Трамваји иду и на 5 минута. И ако стигне пре на неку станицу, возач је дужан да сачека на тој станици. Ово значи да ако ти је аутобус отишао испред носа, то је зато што си ти закаснила. Аутобус може само касније да оде са станице. Раније, не. Лепо, зар не? Ово не важи за Берлин у шпицу. Тада је супер кад уопште наиђе. Онда се иде подземном која не познаје термин "гужва"...

      Избриши
    2. Систем и јесте осмишљен за ту врсту потреба. Немаш свој ауто, не размишљаш о одржавању, да ли ће неко да ти украде ауто, оштети га и слично. Одрадиш посао и до виђења.

      Избриши
  2. "Мршављење у кафани": 96,3 килограма.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Већ јесу. Нисам их се одрекао у потпуности. Кад год шетамо кроз град, ја смакнем куглу или две. Да се којим случајем још стриктније уздржавам, имао бих и мање. Поента је да не купујемо више она порпдична паковања. У стану немамо слаткише, било које врсте. И бројка на ваги је из дана у дан све мања и мања и мања...

      Избриши
    2. Koliko si ukupno smršao? Kako ide Malenoj?

      Избриши
    3. 13. априла сам имао 102,6 килограма. То је био дан када сам почео да се "уздржавам" од хране. Јутрос сам се мерио и имам 95,8 кила. Дакле, нешто мање од 7 кила за месец дана. Малена је почела неколико дана пре мене и она је изгубила нешто мало више од мене. Али ту смо, пратимо се.

      Избриши
    4. Ti si jedan od onih koji su duboko priželjkivali povratak u devedesete. Čestitam. Koji je krajnji cilj?

      Избриши
    5. Видиш, нисам ни размишљао о крајњем циљу. У принципу сам задовољан што киле иду доле. На ово сам се одлучио да бих био подршка Маленој. Било би мало безвезе да ја кркам к`о пре а она да гледа. Рецимо да је циљ да је пратим. Она хоће да скине 20 јер је добила доста током и после трудноће. Видећемо где ће све ово дан нас одведе...

      Избриши
    6. Odlično ste se organizovali. Moj najveći problem je bio u tome što bi Milanu valjalo da se ugoji oko 10 kilograma. Čovek visok skoro dva metra, a jedva da ima 80 kila. Sve nam je obrnuto. Kad ja spremim nešto od zeleniša, on prebledi od muke.

      Kad oboje držite dijetu, lakše je. Čak i ako napadne kriza, bitno je da vas ne napadne istovremeno. Npr. ako ti blago posustaneš, a vidiš da je ona istrajna, to će te motivisati da nastaviš sa ishranom, makar i nakon nekog brljanja.

      Избриши
    7. Ове недеље нисам пазио толико на храну и јутрос сам имао 96,3. "Погреши човек..." ;)

      Избриши
  3. Inače, duel je učinio da shvatim da će moja nauka propadati i dalje bez obzira na konačni rasplet. Dva kandidata za predsednika Srbije, a nijedan ne ume da se izražava. Naravno, Diplomac u tom hororu, sasvim očekivano, prednjači. Tadić koristi izmišljene reči i pleonazme. Nikolić se izražava gore od mog dede, gramatiku ne bih komentarisala.

    Slušala sam pre nekoliko nedelja Čedu, taj čovek meša je l' i jer. Sećam se, rekao je: "Jer to moja krivica?" Nije bilo slučajno, ponovio je to. A on se zalaže za nauku i obrazovanje u programu tog "Preokreta".

    Nije se Đinđić savršeno izražavao, ali umeo je da govori. I te reči su bile smislene.

    Jedini koji dobro zna gramatiku sopstvenog jezika je u Hagu. I potpuno je lud.

    ОдговориИзбриши
  4. Nisam to gledao. Poslednjih dana se svašta izdešavalo. Pomislio sam da će ona moja prognoza (od prošlog astala) propasti slavno ali, čini mi se, još uvek imam šansu da dobro prognoziram. Čak sam se i opkladio (pre ovih priča o krađi), da malo začinim celu stvar.

    P.S. Obrati pažnju na poslednji tekst Đure na blogu Blica. Za onakvu biografiju (popularne su ovih dana) veoma sraman tekst i formom i sadržajem.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Usput, onaj Boško Obradović iz Dveri me je, ovih dana, prijatno iznenadio svojom rečitošću. I to sve iz glave, svojim rečima... Retkost.

      Избриши
    2. Nisam mogao da verujem da ti je odobren onakav komentar, pa sam zamolio kuče da napiše nešto betveze, čisto da proverimo da li su to možda opet pustili automatsko objavljivanje za registrovane. Ali, nisu... :(

      Lajka, a ono "hvali mi" (od "fali mi")... lol

      Избриши
    3. Inače, Đura nam se malo bavio demonstriranjem sile... ;)

      Sad ću i ja da napišem neki komentar tamo i nadam se da će ga pustiti.

      Избриши
  5. Koji tekst? Poslednji tekst je napisao 13. aprila.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Propustila si, sad je kasno. Obrisao je i svoj tekst i naše komentare. Đura sad kleči na kukuruzu, za kaznu. Koga oni drže za urednika...

      Избриши
    2. Baš me zanima da li je obrisao ili su obrisali taj tekst. Zanimljivo je to što je i njegova biografija izbrisana.

      Избриши
  6. Inače, i ja sam sasvim uverena da će Nikolić pobediti. Njegovo glasačko telo je izuzetno lojalno, a i naš narod ima slabost prema takvim diplomiranim poštenjačinama koje laju i dernjaju se u jednom trenutku, a u drugom pričaju o jadnoj, smrznutoj, gladnoj deci. Jeftina patetika ovog klovna će ovog puta pobediti. Ako se ne varam, negde 2003. godine, Karić je dobio 18% glasova mašući zelenom salatom.

    Po prvi put se strašno plašim za svoju budućnost. Napunila sam 27 godina, studije se bliže kraju, u Vladi ćemo imati ponovo iste, a, ako fenomenalni dodatak, stiže nam diplomirani predsednik koji u televizijskom duelu ne ume da odgovori ni na jedno pitanje.

    Ja sam jedna osoba od milion nezaposlenih u ovoj zemlji, ja sam nezadovoljna vlašću, mene taj čovek treba da ubedi da glasam za njega, a šta je on sinoć rekao? "Tadić, Tadić, Tadić, Tadić, krađa, Tadić, Tadić, banda, Tadić, Tadić, Tadić, lažov, Tadić, Tadić..." Kad su ga pitali kako će rešiti nezaposlenost, rekao je da je za to kriv Tadić i šta još? A, da, rekao je i to je geografski vezan za Kragujevac!

    Fenomenalne ideje, nema šta. Informativno i osvežavajuće. Odmah dobih elan da glasam za njega, već sam se jutros probudila srećnija i poletnija. Čovek kom se politički plan sastoji iz pljuvanja protivnika je najbolja opozicija koju imamo?! Pa, dobro, mogu onda i ja da se kandidujem. Znam i ja kolika je nezaposlenost, ne treba mi Toma da mi to kaže. Znam i da je javni dug porastao za 15% iako je 3 puta manji nego za vreme Tomine vladavine. Znam da u državi vlada korupcija. Da nema korupcije, Toma sa onom pameću ne bi završio fakultet ni za 20 godina, a ne za 3 godine sa prosekom preko 8. Znam i za tajkune, mafijaše. Toma nije na vlasti, a obezbedio je unuke. Moj tata je diplomirao pre 30 godina (a ne pre 5 godina), ide na posao svaki dan, na dobrom je radnom mestu, pa me je, i pored toga, jedva iškolovao. Da nije bilo stipendije, nikad ne bismo uspeli.

    Znam ja za sve što ne valja, ali kakvo rešenje nudi Toma? Neka me neko prosvetli, ja ne čuh ništa pametno od njega.

    ОдговориИзбриши

Пратиоци

Претражи овај блог

...

free counters