У недељу, 18. марта, трком у Мелбурну на стази „Алберт Парк“ (Melbourne - Albert Park) почиње још једна сезона трка Формуле 1. Тимова има довољно, возача још више, новца и преко сваке мере тако да је забава загарантована. Ко ову врсту забаве воли и може да поднесе, наравно.
Коју седмицу касније, тачније 1. априла, се, са одлучујућег и главнокомандујућег места у екипи Вилијамс (Williams), повлачи управо њен оснивач. Сер Френсис Овен Гарбат Вилијамс (Sir Francis Owen Garbatt Williams). Није првоаприлска шала. Поготово када се повлаче овако озбиљни пословни потези. Додатни податак који говори у прилог озбиљности је да своје повлачење обавља управо пред свој 70. рођендан.
Ко је икад мало сео пред екран и пратио трке, сигурно је видео да се нешто догађа и ван стазе. Чим тркачко возило скрене с писте, закочи испред своје гараже, истог тренутка из ње излећу, као какве марљиве пчелице, некакви типови у шареним оделима и кацигама на глави. То су заштитна одела јер док на возилу мењају гуме и доливају гориво, небројено много несрећа може да се догоди. Гуме су постављене, каросерија и мотор су накратко компјутерски проверени преко контаката уграђених у асфалт испод и чим добије знак да је све у реду, возач стиска папучицу за гас као да му је то последље у животу. Гуме се врте у месту, шкрипе, загревају се на довољну температуру, остварују довољан контакт са подлогом, и он одлази, како је моја баба говорила „као миле очи“, враћа се међу остале на стази и је поново у игри. Они пажљивији и заинтересованији су запамтили и имена тимова и возача. Пише изнад гараже. А они најмарљивији су сасвим сигурно, у једној од њих, запазили и чикицу у инвалидским колицима. То је био сер Френк Вилијамс. Остали власници имају своје шефове тимова који испуњавају радне задатке, док они седе у ложама, испијају прескупе сокове од грожђа и грицкају маринирана рибља јаја које им послужују прелепе хостесе, али Френк, не. Он је увек био ту, доле, са својим људима. Није то чинио јер им није веровао, чак напротив, већ због тога што је он део „старе гарде“. Он је почео као механичар, био је и возач, па је чак био и трговачки путник јер није знао баш много тога о вођењу тако озбиљног посла, а новац му је био неопходан да би уопште могао да настави да се трка са својим Остином, давне 1961. Затим је покренуо продају делова за старе аутомобиле. Био је и механичар једном од возача у Формула Јуниор класи. Временом је схватао да трке нису за њега па је основао тим са још пар људи. Касније је постао свој газда. Ауто-спорт је била његова велика љубав. Остао јој је веран. 1. априла 2012. године се повлачи али ће наставити да је гледа из пензионерске даљине.
Први ауто у који је сео је био Јагуар Икс-Ка 150, давне 1950. године. Према сопственом признању, од тог догађаја је навучен на аутомобиле. 1977. је основао свој тим. Али је каријеру, на кратко, прекинуо доста бизарном саобраћајном несрећом. Марта 1986. године је журио са стазе Пол Ришар (Paul Ricard), на југу Француске, у Ницу. Возио је изнајмљени Форд Сијеру. Није се везао као његов сувозач. Да ли је био млад, превише самоуверен или једноставно немаран, данас више није важно. На једној од кривина му се ауто занео, преврнуо на кров и вратио на точкове. Сувозач је био Питер Виндзор (Peter Windsor), његов спортски директор у тиму. Питер је пар тренутака касније дошао себи, испипао се, схватио да је само угруван па је погледао у Френка. Упитао га је да ли је добро. Он му је кратко одговорио: „Не осећам ни руке ни ноге.“ Франк је добио ударац у главу који се пренео на кичму. Остао је инвалид. Аутомобиле је заувек заменио са инвалидским колицима.
Љубав и посвећеност несрећа није прекинула. Опоравио се колико је то било могуће и веома брзо се вратио мирисима бензина, моторног уља, спржених гума и истрошених квачила. Ствари је поставио, према мом скромном мишљењу, на најбољи начин. Имао је разумевања за младе возаче. Младост значи жељу за доказивањем. Ту жељу је увек усмеравао. Знало се ко је газда. Много тих момака је „ишлифовао“ у победнике. Први међу њима је Кеке Розберг (Keijo Erik „Keke“ Rosberg). (Финац којег је морао да унајми јер тада није имао новца за бољег, а који је касније постао шампион са само једном победом. Човек је једноставно био „најбољи други“ возач те сезоне... Он је касније имао веома успешну каријеру у Де-Те-ЕМ-у, немачком шампионату туристичких аутомобила возећи Мерцедес. Његов син, Нико Розберг (Nico Rosberg), се данас трка под немачком заставом у Мерцедесу поред Михаела Шумахера (Michael Schumacher).) Затим Нелсон Пике (Nelson Piquet) и Најџел Менсел (Nigel Mansell). (Пре Вилијамса, њих двојица су чак и јавно исказивали нетрпељивости један према другом. Сер Френк их је довео у ред па су 1986. и 1987. године доминирали Формулом 1. Пике је желео да настави да побеђује са Хондом па је и отишао из тима за њом. Успех није поновио, а Френк је постао партнер са МекЛареном јер није хтео да попусти притисцима Јапанаца да унајми јапанског возача. Менсел је касније каријеру наставио у Америци, где је већ у својој првој сезони постао шампион. Пикеов син се 2008. године појавио у Формули 1 као други возач у тиму Реноа, изазвао судар који му је наређено да учини, чиме је први возач, тада Фернандо Алонсо (Fernando Alonso), освоји титулу. Веома бизарна наредба, бизарно извршење исте и још бизарније скривање свега тога.) Чувени двојац: Алан Прост (Alain Prost) и Ајртон Сена (Ayrton Senna da Silva). (Прост је дошао у тим после Пикеа када је Френк почео сарадњу са Реноом и са њиховим моторима направио већи успех од оног са Хондом. Велики возач али не и толики човек, што је доказивао невероватним потезима, на стази и ван ње, против свог тадашњег тим колеге Сене. Ипак, њихов ривалитет је чинио да трке Формуле 1 буду занимљиве. Толика занимљивост и неизвесност се нису поновили... Сена је, нажалост, погинуо 1994. године излетевши са стазе у Имоли. Френк је био оптужен за убисто са предумишљајем, према италијанским законима, али су оптужбе повучене. Сене ми је дефинитвно жао јер је био невероватан таленат за вожњу, а ко је крив, не знам, нисам судија. Сам Сена је уочи своје последње трке имао разговор са Френком у четири ока јер је био забринут за безбедност возача... Да би његово име остало упамћено свима који дођу и оду из тима, Френк је наредио да сваки болид од тада мора да носи Сенин амблем.)
Британски господин Дејмон Хил (Damon Hill) и Жак Вилнев (Jacques Joseph Charles Villeneuve), чувени само по својим чувеним очевима, Грејему Хилу (Graham Hill) и Жилу Вилневу (Joseph Gilles Henri Villeneuve) који су жарили и палили баш у време када је Френк оснивао свој тим. (Са њима двојицом се вратио међу победнике пар година после Сенине погибије. Дејмон Хил је, после остављања волана, био гост у Београду код племићког рода Катарине Оксенберг (Catherine Oxenberg) Чувено је питање једног спортског новинара, на конференцији: „Шта мислите о Бранимиру Митровићу Флојду?“ Цела сала се кикотала а он је британски уштогљено, и веома културно, одговорио: „Извињавам се али заиста не знам ко је колега.“ Ко од читалаца ових редова не зна ко је Бранимир Митровић Флојд, могао би да се запита да ли уопште зна ко је Драган Николић.) Последње велико име је Хуан Пабло Монтоја (Juan Pablo Montoya Roldán). (Дошао је из Америке са великом жељом да буде шампион али му јужноамерички менталитет и емоције то нису дозволиле. Вратио се „преко баре“ као нужна замена места са Алесандром Занардијем (Alessandro Zanardi), бившим возачем Формуле 1, шампионом америчке Инди серије. Занарди није начинио неки већи успех са Френком.) Сваки од ових момака, изузев Сене, је имао исти проблем. Слава им је кад-тад ударала у главу. То Френк није трпео. Када би она горе споменута жеља превазилазила запремину тела, Френк би се опраштао од тог човека. Чим се неко осети већим од тима, иде напоље. Није желео да удовољава хировима новонасталих звезда и звдездица. Његов чувена изјава на ову тему једном од возача, нажалост не знам којем, је: „Сваки тим се састоји од пет делова. Мотор, каросерија, гуме, помоћни тим и возач. Чим један део не ради свој посао како треба, читав тим је на губитку. Све мора да функционише ако желимо успети. Због чега ти сматраш да си већи од целог тима?“ Здраворазумско размишљање, зар не?
Много тога је доживео, много тога је и учинио те се дефинитивно може рећи да је део историје Формуле 1. Посвећеност овом спорту и људима са којима је долазио у контакт, није прошла непримећено. 1999. године је добио титулу сера, један је од малобројних који нису Французи а који су добили престижну француску Националну титулу Легије части (Ordre national de la Légion d'honneur) за своје заслуге током коришћења Реноових мотора, 2008. је добио Виткрофт трофеј (Wheatcroft trophy) који се додељује онима који су допринели развитку мото-спорта и последња награда Хелен Роласон (Helen Rollason Award) му је уручена 2010. од стране британског Би-Би-Си-ја за „изузетна достигнућа упркос несрећи“.
Уживај у пензији сер Френк.
Je l' ono za izvinjenje na fb strani povodom mlaćenja porodice ozbiljna vest? :o
ОдговориИзбришиСасвим озбиљна. Седим ујутро пред тв-ом, пијуцкам кафицу, доручкујем и психички се спремам за одлазак на посао и током јутарњег програма чујем ову вест. И водитељи су били збланути. Шта рећи? Свет је дефинитивно полудео... Површно познајем право и све што се тога тиче, али ми је комшиница, дипломирани правник, рекла да Англо-Саксонско право познаје систем "као што је било у том и том случају" па казна. Ово је опасан преседан. Ово значи да ће неки нови преступник сутра имати потпуно право да тражи сличну казну. Заиста сам ужаснут.
ИзбришиGazda,ja imam dve ozbiljne primedbe na ovaj tekst.
ОдговориИзбришиPpise tamo da su Hil i Vilnev poznati samo po svojim uspesnim ocevima? Ne znam da li ti se to omaklo ili ne...ali znas i sam da su i Hil i Vilnev mladji bili prvaci F1 kao i njihovi ocevi. Tako da ne znam zasto ti gore pise ono sto pise.
Druga stvar je za odnos Frenka sa svojim vozacima. Ja sam bio veliki ljubitelj Dejmona Hila i ne bih se bas slozio da se Frenk njega odrekao jer je Dejmon digao nos posle osvojene titule 1996. Vec za sledecu sezonu Vilnev je bio spreman i vidjen u Vilijamsu,a Dejmon je vec bio malo mator...imao je valjda 32-33 godine kada je osvojio titulu,ako se ne varam. I koliko znam od tada Frenk nije hteo da mu da vecu platu iako je sampion,jer je znao da mu treba love za Vilneva. :) Tako ja vidim tu situaciju.
Dejmon je otisao u Erouz,cini mi se...(vrlo malu i slabasnu ekipu) ali je ipak Dejmon zasluzan za prvu i jedinu Velnevovu titulu sa vilijamsom,jer ga je do sada neobjasnjivo Vilnev pretekao na Hungaroringu u poslednjoj krivini bukvalno i ta mu je pobeda bila presudna za borbu protiv Sumija kasnije. Ta trka bila je jedna nestvarna voznja Dejmona Hila i ubedljivo vodjstvo sve vreme sa nejakom Jamahom u Erouzu.
Samo toliko.
Inace Frenk Vilijams je tolika vlicina da je pitanje da li bi F1 uopste bila ono sto danas jeste da nije njega. Neka mu je sa srecom.
Инспекторе, из неког непознатог разлога ми не дозвољава да притиснем пречицу "Одговори" па ћу овако.
ОдговориИзбришиПримедбе сам примио к знању. И ја сам био, и остао, љубитељ господина Хила, али био је то што је био. Да је био бољи, опстао би. Био је велики управо због Френка. Вилнев је био таленат. Али неиживљени таленат. Вилијамс је тада имао не добар, већ најбоље избалансиран болид на стази. Малени Жак је добио крила и кад је хтео да надлеће Френка, овај га ја спустио на земљу и пустио га да иде даље. Брзо је увидео своје вредности и вратио се у Америку. Тамо чак и медиокритети, а Жак то није, имају прођу, па што не би и он... Френк је имао ту црту да никога не плаћа више него што треба. И зато је у његовом "падоку" увек владао ред и дисциплина. Свима по заслузи. Хила није хтео нико. Није хтео јер је био само син тамо неког познатог оца. За Френка то није било битно јер је видео трачак талента код момка. Хил је већ тада имао довољно година да је могао мирне душе да престане да сања о Формули 1. Узео га је, направио шампиона од њега и крај приче. Сваки шампион код њега је хтео више. Логично, зар не? Али је он те ситуације увек избегавао. Није хтео преплаћене звезде које ће да хватају бога за муда са још незаситијим менаџерима. Хил је био и остао сјајан таленат којег је било милина гелдати на стази. Као Мика Хакинен касније. Или чак и овај ненормални Кими Раиконен (кад би се мало концентрисао и усредсредио на једну ствар,могли би да се надамо знатно интересантнијим тркама). Елем, мало сам се расплинуо али кад сам рекао да су били "чувени само по својим очевима" мислио сам на тренутак када их је Френк бирао. Пре њега су били баш то. Ништа више.
Znas kako,da je Frenk stvorio Hila,pa i ovako i onako...jer da te sezone Sumi nije presao iz Benetona u Ferari,a Ferari je tada zaista imao slabasnu masinu u odnosu na Vilijams i na Meklaren,taman je bio negde u rangu sa Dzordanom,trebalo mu je vremena da se navikne na veliki klub,na svu tu velicinu i zahteve iako je vec 2x bio sampion (ili bolje reci 1+1 puta zbog onog sramnom sudara prvi put) Hil je iskoristio tu priliku i konacno mu doakao,uzeo titulu i sto je najsmesnije na nekoj od prvih trka u sezoni ga PONIZIO,cini mi se u Argnetini ili Brazilu,ne secam se tacno...i pretekao vladajuceg prvaka sveta za citav krug. Da je ovaj ostao u Benetonu pitanje je sta bi bilo sa Hilom jer ako se secam i Vilijams i Beneton su tada vozili Renoove motore,niko nije mogao da im pridje. Tako da je za mene ta prica Frenk-Dejmon nekako pola-pola...nasla se dva Britanca dogovorili se i to je to. Dejmon je ionako bio samo vodonosa Seni u Vilijamsu,igrom slucaja je ispliva,ali vozio je muski i gospodski. Jos ako izbije prvi na startu ili ako startuje prvi niko ga neuhvati. Osim ovo sa Zakom,sto je bilo jako sumnjivo.
ИзбришиIpak sam misljenja da Frenk nije hteo vise da plati Hila jer je vec imao vilneva u planu kao prvog vozaca.
Tih sezona sam bas pomno pratio sve to. Sve dok se Hil nije povukao i posle sam malo gotivio Montoju,pa sam batalio. F1 je postala prilicno dosadna i sterilna. Mada se secam izjave Nikija Laude kada se pojavio Fetel da je rekao da je on buduci prvak sveta,a ovi mu se smejali. Sad im Lauda uvaljuje muda. :)) Jok,kao ne zna Svabo ko ce da bude prvak sveta. :)
Твоје мишљење је такво. Шта ти ја могу... ;)
ИзбришиИначе, поводом Лауде... Он је скроз другачији. Не знам какав је био пре, био сам клинац, али биће да му је она несрећа променила став. Од тада прича и ради шта хоће. И нека! И треба тако. Видео човек да је једва преживео па к`о вели, ко вам јебе матер, кад већ живим има да уживам без обзира шта ви други мислили о мени. Неће да оперише уво, а могао је то до сада бар 100 пута да уради, само да би нервирао. Упоран је и са качкетом. Нудили су му милионе да га скине :) Није то урадио већ је прихватио још већу понуду фирме чију рекламу носи. И искрен да будем, само њега и слушам на тв-у кад су преноси али говори најгори немачки који сам у животу чуо, мајке му га спалим...
ИзбришиДосадно је било, рекао бих. Мали Хамилтон је добио ветар у леђа од стране самог Бријатореа да прави глупости до границе када нико није у животној опасности. Фетел неће да пусти да га било ко пређе, у то сам сигуран, а ван стазе сам господари својом судбином јер је он тренутно једини возач који нема менаџера. На питање зашто, рекао је да су они само обичне пијавице и да од њих нема неке реалне користи, осим ако ниси просечан возач. Лепа и самоуверена изјава за клинца. Многи су ово схватили као "рукавицу у лице". Кими се вратио. Воли човек да тера преко мере па то ти је. Још није скапирао како функционишу нове џиџа-биџе, али уклавириће он то. Вебера јебу у Аустралији, као што ми рече стрице летос. Дупе му померају јер је "најбољи други" возач свих времена. Волео би он то да промени али ће само да смета ове године. Као и сваке, додуше. Батон ми је тренутно омиљени возач. Господин човек. Лагано, самоуверено, сталожено и сигурно крцка бодове и вози како треба. Видећемо шта ће бити ове године, видећемо...
Може ли она мучена Звезда да победи Партизан ове године или не? Јао... живце ми кидају...
ИзбришиОх глупости, неизбежна ли си! Није Бријаотре у питању већ Еклстон. Јеби га, погреши човек.
ИзбришиИ да, Френк је доживео веома озбиљне критике кад је решио да отпусти Дејмона Хила. Човек је возио као змај! Титула је била готово сигурна и следеће године, што је он и показао баш у том Ероузу, са Јамахом, потпуно си у праву. Френк је остао доследан свом животном принципу и ја га због тога ВЕОМА ценим!
ОдговориИзбришиDa mahnem. Ja mrzim brzu vožnju, pa i sport kojim se ona propagira.
ОдговориИзбришиLajka trke F1 su mnogo bezbednije,cak i pored prosecnih brzina od po 200 km/h nego voznja 30 kroz BG ili neki drugi veci grad,veruj mi. Bas zato sto budale misle da im je ulica Srpskih Vladara,Bulevar JNA ili Kneza Milosa itd.(bulevari po NBGu) pista ili staza za trkanje,da su oni mnogo opsani ozaci i da su njihovi jugici,kadeti ili dvojke bolidi F1,a ne krsevi. :D
ИзбришиZnam, ači to ne umanjuje činjenicu da svaki drugi Mića u Srbiji zamišlja da je Mihael.
ИзбришиПропагира... па сад, нисам сигуран. Неиживљени кретени, са превише новца и брзим возилима, би били такви и да није аутомобилских трка, а ако неко други, са неким кршем, да гас на улици, је ништа друго до будалетина. И има их свуда. Нема то везе са ни са тркама ни са географијом. Сматрам да су за лудовање улицама много лошији снимци уличних трка. Најпопуларнији, серијал чак, је "Getaway in Stockholm", везу са снимком нећу да поставим из принципа, у којем богати мајмуни са жестоко фризираним колима возе с једног на други крај града. Е то види још већи мајмун у кршу па сутра пожели да буде "популаран" на тјубу. То је по мени веће зло од, усуђујем се рећи, витешке борбе возача тркачких кола по веома сигурним стазама, у контролисаним условима. Има ту много тога о чему би могли да причамо али зашто нпр. Финска има најмање саобраћајних несрећа, статистички посматрано наравно, и највише возача, није статистички податак већ реалност, који се данас такмиче по целом свету у разноразним категоријама? Зато што им полагање вожње траје ДВЕ ГОДИНЕ. Зато што морају по неколико сати да возе по свим могућим и немогућим условима, и зато што име је завршни испит обарање чуњева постављених у полукруг, контролисаним заношењем возила... Поред тога они организују разноразне јефтине аматарске трке где сви, и стари и млади, могу да се иживљавају до миле воље. А онда сутра ујутро, лепо и лагано кроз град на посао... Овај снимак врло лепо илуструје ово што рекох. Погледај, молим те. Не траје дуго, издржи! :) http://www.youtube.com/watch?v=2bmqdnx5R1U
ИзбришиNe radi link, ali ovo sa Finskom je dobar primer.
ИзбришиČestitam vam na Zvezdi... nevoljno... :(
Хвала! И то врло вољно! :)
ИзбришиНе знам зашто не ради линк. Покушај са овим http://www.youtube.com/watch?v=KqeissPIs4o
Ред је и да поздравим деветог "пратиоца" ове кафане, мог сапатника из маслинасто-зеленог периода, Перу Јокића. Добродошао!
ОдговориИзбриши