Prime Directive

И да будемо начисто. Вређање мене овде још и може да прође, задаћете коју рану мојој сујети, зарашће, нема везе, али вређање неког другог, на мом блогу, мојој авлији, не дозвољавам. Ово сматрам разбибригом и малом можданом гимнастиком а не огласним простором те ако неко жели некога да прозива, нек` лепо отвори свој налог па удри брате, сестро или шта си већ. Свађа и те клиначке глупости не долазе ни под који обзир! Није цензура већ немање разумевања за приземна срања. Ако ме нешто нервира и диже ми притисак је препирање ради препирања! Двоје не може да разговара ако имају исти став, то је јасно ко летњи дан у подне, али контрирање зарад самозадовољавања личне малограђанштине заиста нема шансу. Аргументовани ставови долазе у обзир, то волим и много ценим и надам се истима. Унапред хвала на разумевању.

Понешто о мени

Моја слика
Половина људи има константну жељу да другима прича приче и објашњава очигледно. Ја спадам у другу половину. Ако имам шта да кажем рећи ћу/откуцаћу овде па кога интересује, интересује. А кога не интересује... изгубио је 10 секунди живота док је и ово читао. Нек` тражи бољу кафану!

... а кога интересује више података о мени:

недеља, 17. април 2011.

Ко о чему...

            ... баба о уштипцима, курва о поштењу, војник о скраћењу а источни Немци о неким старим временима. Или, како они кажу „ДДР времену“ (у оригиналу „DDR Zeit“).
            Мало, мало па у неком опуштеном разговору са њима, или међу њима, чујем сетне уздахе док се подсећају некадашње подељење Немачке. То ми је било невероватно па сам мало, онако, изокола, попричао са неколико људи који су се родили и одрасли у тој Источној Немачкој, а не познају се међусобно. Факултетски образован човек и самостални предузетник. Додирних тачака... па и немају. Једино што су обојица Немци.
Факултет је завршавао по руском принципу. Нешто налик нашем. Код нас је тај принцип и даље на снази док је овде већ заборављен. Сећа се лепих дана током учења, одлазака на екскурзије које су коштале неколико „дојч марака.“ Он их није ни имао много па му је то било супер. Учио је, излазио на испите, полагао пред веома строгим професорима, завршио тај факс и је те дипломске године нашао посао. Плата је била омања али је радио. Једино му је жао што није могао негде даље да путује. Јеби га, тада је био веома строг визни режим за било кога из Источне Немачке. Интерсантно је да је назив Источне био Демократска Република Немачка (Deutsche Demokratische Republik (DDR)) а Западна је била Народна Република Немачка (Bundesrepublik Deutschland (BRD)) с тим да нит` је ова била народна, нит` је ова друга била демократска. Политика и сила су чудо кад се удруже. Поред одлазака на те студентске излете за ситне паре, морао је да учи руски. Није видео поенту тога јер није хтео да путује тамо. Ипак, остало је то урезано у малом мозгу па зна да чита ћирилицу и дан-данас. Моја шоља за кафу има мотив старог Београда са ћирилчним натписом и морам признати да је име града баш фино изговорио, са добрим акцентом. Руси су оставили траг, нема шта.
Приватник је човек од заната. Завршио је неку школицу, не рече коју а ја нисам наваљивао са питањима, али данас држи ауто-школу. Много је природнији и срдачнији од факултетлије. Биће да су године „службовања“ на факсу и руског усмеравања оставиле и те каквог трага на психу. Елем, приватник се сећа свега уобичајнијег. Имао је плату око 2500DM што је била фина цифра. Стан и храну не знам колико је плаћао али би сваки пут при уласку у продавницу питао продавачицу шта има ново данас? Каже да је имао толико новца да није имао где да га потроши. Једва су чекали са се отворе руске касарне па да могу код њих да пазаре неку новотарију. Најчешће је куповао воће. Огромне зелене банане и поморанџе са, наравно, Кубе. Киселе до зла бога али их није било иначе у продаји, па су их јели к`о у вицу: „Једу и плачу!“ Сећа се да је свако са 18 година полагао вожњу и то за ауто и мотор. Зашто за оба? Па на ауто се чекало по 15-так година. Сваки захтев за куповину возила се понаособ проверавао и одобравао тако да док он стигне... Купиш мотор у међувремену. Сви су фурали двоточкаше. До тамо неке 30. године живота заврше школу, венчају се и таман кад се оснује породица, стиже и поносни Трабант! Каже да му више и није требало. Ајд` да му верујем. Децу су сваке године редовно слали и на море и на планину. Свако дете у школи је имало право на по две недеље и једног и другог. Комплетан одмор за децу, са смештајем, храном и превозом, је коштао једну до две марке! Остатак је дотирала држава. Једину ману је видео у томе што се увек ишло у државе тзв. источног блока. Питао сам га за Југославију. Она им је била недосањани сан. Нису смели даље од Мађарске. Кад су се спојиле државе и кад је уведен Евро, све је отишло у курац, према његовом схватању. Плате су прерачунате у нову валуту а цене су промениле ознаку из „DM“ у „€“ и стандард је пао. Трабант је био превазиђен па су се куповала скупља кола. Људи су се веома брзо задуживали и гинули у тим новим, бржим колима. Једна деоница у Саксонији је названа веома сликовито: „пут смрти“, јер није било дана да неко не погине. Иначе, комплетна Источна Немачка (састојала се од пет савезних држава) је имала становника колико само једна држава у Западној Немачкој: Северна Рајна – Вестфалија илити познатија као Рурска област. Њему је данас жао што се његове ћерке муче око стамбеног питања. Скупи станови, куће, свеједно а он је то некада могао све себи да приушти. Питао сам га и око притиска Руса, тј. комунизма као покрета на цркву и црквено изјашњавање. То му је питање било чудно јер такав притисак није познавао. У цркву је ишло, и даље иде, бар 80% становника. На западу, где је била „слобода“ је тај проценат знатно мањи.
Поредећи све ово са нама и са мном лично, био сам збуњен. Слична прича се и нама сервирала. Био сам мали, не сећам се свега али имам родитеље и родбину па сам се информисао. Шта смо то ми имали? Јесмо ли били демократе? Нисмо. Било је партијског гласања и у време СФРј, с тим што је на листићу стајало само једно име па ко заокружи, заокружи. Ко не заокружи, оде мало да припомогне око уситњавања камења. Јесмо ли били комунисти? Нисмо. Никада се идеја равномерне расподеле власти и добара није догодила. Јесмо ли имали народну државу? Нисмо. Можда само народну Милицију. После те Југославије, све је лагано напредовало ка све већем лудилу. И кад тако мало размислим, упоредим приче ове двојице са мојом, ја стварно немам за чим да жалим. Никад нисам имао велику плату коју је немогуће потрошити, нисам летовао, ни зимовао, за сићу, нисам лако завршио факс, једва се после њега запослио... Можда би моји имали по коју сетну да кажу о том времену али ја, не.
            Чини ми се да је то све био привид стварности. Тек када је пукао златни кавез, људи су се сусрели са стварним светом и стварним проблемима. Већина се није снашла па се радо присећа тог кавеза. Као да имају Хелсиншки синдром. Имали су много ограничења али, ваљда, нису морали много да се брину, да планирају, шта ли је, не знам... Скоро сам чуо резутат једне анкете и тамо стоји да би око 45% „Озија“ (немачки сленг за источњаке, Немци са запада су „Везији“) вратило зид и оно што је било унутар њега. Мени је ово запањујућ податак. Можда робујем предрасудама. Можда је „некад пре“ ипак све било бајно и сјајно.

18 коментара:

  1. Ja sam baš skoro gledala neki blentavi film na Pinku o tome. Meni ta priča o "Zidu" zvuči kao paranormalna pojava. U bivšoj Jugi je verovatno postojala diktatura, sive komunističke zgrade, besplatno školovanje, lečenje i more za sitne pare. To svi pričaju. Ali, i pored toga mislim da kod nas to nije bilo ni blizu stanju u Rusiji, Istočnoj Nemačkoj, Čehoslovačkoj itd. Kad mi Ruskinja kaže da su ono vreme mogli da ih uhapse ako im nađu dolare u kući... Onda, ona nije znala za Bitlse... Maaaa... nisu imali čokolade... Kao ona luda Koreja! Nemci žale za onim vremenom, mi žalimo.... Rusi ne! A verujem da ni Česi ne žale. Jednom sam čitala ispovest Martine Navratilove koja je otišla iz Češke i igrala za Ameriku. Katastrofa!!! Ja sam se rodila kad Tileta već nije bilo, pa ne znam. Znam samo da mi je uvek nekako bilo žao što se Juga raspala... Mada... Kad pogledam kako nas ovi zapadni susjedi mrze... Nisam sigurna!

    ОдговориИзбриши
  2. Imam jedno pitanje za ove gastose. Da li je tačno da ljudi u tim vašim razvijenim zemljama ne znaju ko im je predsednik? U ovoj jebenoj držvavi pametnjakovići večito seru kako u normalnim zemljama ljudi ne znaju ko im je predsednik. Da li znaju ili ne?

    ОдговориИзбриши
  3. Источним Немцима је било много тога ускраћено. Чини ми се да сам већ споменуо следећи податак али није згорег да га овде поновим. 1986. године је 3% домаћинстава са источне стране зида имало веш-машину а 1996. године их 3% није имало. За свашта се ишло на "информативне разговоре" и слично. Али, сви су радили. Завршавали су школе, имали посао, стан, оснивали породице и они паметнији су чекали пад зида и нису много срали против комунизма и Руса. Увалили су им да копају угаљ (површински копови) и да граде електране. Нису се бунили. Немачки црта. Ради и биће ти добро. Кад? Тад! Продавали су струју својим западним сународницима. Те електране и дан-данас раде. Кад су се спојили, кренули су да купују к`о суманути. Разбежали су се по целој Немачкој у жељи да виде шта су пропустили :) Лагано се враћају тамо где су живели... Тренутна канцеларка је потомак свештеника из Источног Берлина. Добио је право да службује у Западном, што је била веома, веома, веома ретка привилегија али је одбио. Рекао је да тај народ тамо не познаје и остао је. Његова ћерка води данас целу Немачку и није јој право кад год неко нешто присере о том времену. Мада, ни она не готиви странце. Подржала је министра Бајерна који је дигао глас против навале странаца речима, цитирам: "Док смо градили државу, требала нам је страна снага, помоћ. Сада то више није случај. Мислили смо да ће се сви који су радили овде вратити тамо одакле су дошли. То се није догодило. Сада имамо проблем са већином њихових потомака." И да, Лајка, знају ко је председник, гос`н Вулф али је његов делокруг у Немачкој мало битан, мада се за то место увек бира неко ко има велики углед у народу. Партијска припадност при избору председника не игра главну улогу. Битно је место канцелара. Нешто као премијер. Ма знају све о сваком министру, јер неће да бирају којекаве ликове. Тек кад се добрано распитају, онда наступа гласање. Присуствовао сам разговору у којем су неки били за овог, неки за оног али нико није спомињао партије и та срања. Партије су довољно паметне да бирају способне и неукаљане људе да их представљају. Кад људи гласају за њих, странка може само да добије :) И нема свађе међ` народом! Чим неки политичар нешто усере или се сазна за неку његову глупост из младости, завршио је каријеру. Не само да га јавност осуђује, већ га/њу и странка лагано склони у страну и ћао. То је јавни живот. О коме се не прича, не праве репортаже, слике... тај и не постоји! :) Насликовитији пример је министар војске. Карл Теодор зу Гутенберг. "Плава крв", двоје деце, 40так годиница, докторат... све се наместило и био је свуда. Сликали га, причали приче и видело се из авиона да ће бити следећи канцелар. Међутим, проваљено је да је фалсификовао, тј, преписао нечији докторат. Ћао! Немам појма јел жив, искрено речено. Само је издато саопштење да ће обављати своју дужност до избора његовог заменика. Све знају Лајка, све!

    ОдговориИзбриши
  4. Baš nema komentara. Kao da je tema GESTAPO a ne Nemačka nekad i sad. Ah taj Šicer, uterao nam je strah u kosti u ranom detinjstvu pa smo uvek oprezni kad je reč o Nemcima. Ćutanje je zlato, a?

    Naravno, šalim se. Mnogi su najavili da ih neće biti ovih dana pa je to jedini razlog. Valjda nam Gazda nije iznenaDJen i uvreDJen što mu nema gostiju.

    Što se tiče tih anketa o starim vremenima, to i nije tako začuđujuće. NEMA IDEALNIH VREMENA pa će se u svakoj anketi naći određeni broj ispitanika kojima je nekad bilo bolje. Mogu samo, donekle, da začude procenti ali ne i opredeljenje. Ubeđen sam da bi u Srbiji danas verovatno 45% ispitanika reklo da je u devedesetim bilo bolje. Svaka zemlja ima svoje "istočne Nemce".


    Vic kao mala ilustracija koja odlično pokriva temu...

    Vratio se Mujo iz Švedske, pa ga pita Haso:
    - Bolan Mujo, kako je kod Šveđana?
    - Ma kakva Švedska, oni su 30 godina iza nas.
    - Aman, pa kako to? - čudi se Haso
    - A jarane, tamo se još uvek dobro živi.

    Gorko smešno, a?

    ОдговориИзбриши
  5. Нисам изненађен. Најавили су да неће свраћати. Па, добро, шта је, ту је!

    Виц је одличан. А да нема иделаних времена, нема, ту си у праву. Ствар је у томе да ови овде са невероватном сетом причају о свему томе а било им је лоше. Кад неко код нас спомене "стара времена" знам да му је жао што их више нема јер је мање радио и био боље плаћен. За мене је то БАШ добра комбинација! :) Или ја имам погрешне слике "доброг" и "лошег" живота? Јебем ли га, не знам...

    ОдговориИзбриши
  6. Viši inspektor Bešević21. април 2011. 02:22

    Bas ovo sto je rekao Mirkoni. Ja znam ljude koji zale za devedesetim iz vrlo prostog razloga jer su tada ziveli bogovski. I ja ih razumem.
    Svercovali su cigare,benzin,ulje,secer,brasno...para je bilo na sve strane,a sa 100 marka si mesecno mogao da zivis kao lord. A oni su 100 maraka zaradjivali dnevno...neki i vise.
    Ne kaze se dzabe,nekom rat-nekom brat.
    Inace,za SFRJ nemam nista lepo da kazem. Ja sam vespitavan kao Srbin i sa jugoslovenstvom nemam nista. Ta drzava nikada i nije trebala da postoji,jer nikada nije raspisan referendum tj, nikada se narod nije pitao da li hoce zajedno ili nec. Vec su politicari oba puta odlucili. Prvo na Krfu,zatim u Jajcu. Kao jajca su i prosli. I nije mi zao. Ziveli u to ime. Zao mi samo pobijenih ljudi.
    Inace,sto se tice tih vremena,moja porodica i ja smo i tada ziveli vrlo skromno,sto znaci da su moji roditelji imali neke vrlo prosecne plate,od kojih nismo tek tako mogli da idemo na to famozno more (jebalo ih more,ko sta prica iz vremena Titeeee,prica samo o jebenom moru. Ja volim more,ali ja nisam bio 12 godina na moru (ne racunam jedno brckanje u Meksickom zalivu pre 3 godine),iako zivim pored mora,pa ne kenjam o tom moru iako nisam isao 12-13 godina. Seljoberi),nisam mogao da ocekujem cokoladu svaki dan,nisam mogao da ocekujem nikakve posebne igracke,pa mi je zato valjda lopta bila najdraza,kao i bajs,nismo dobili ni shupu,akamoli stan,pravili smo kucu od plate,blok po blok...i tako nekoliko godina (nismo bili jedini)...jednostavno cela moja poridica nemam nikakvog razloga da se osvrce na to vreme sa bilo kakvom nostalgijom ili setom. DOduse,nesto malo bolje se zivelo u Antino vreme,tada smo i ugrabili priliku da prosirimo kucu...i da malo proputijemo,bez sverca,samo turisticki. I to je sve.
    Sto se tice DDR Nemaca,moj stav je vrlo jasan. Nezasiti i zeljni svega. Zato su i ginuli u novim kolima jer Trabant nije mogao preko 60...mada ni moj Reno nije mogao preko 80,pa ja i pored toga moj sadanjsi auto koji moze 200 ne vozim vise od 80,jer ne osecam potrebu (a i nije dozvoljeno),a i nisam snob,kao sto su oni. Treba drzati odredjeni nivo i biti dostojanstven u svakoj prilici. Skromnost ne samo da je vrlina,vec i cuva glavu.
    I sto rece jednom moj ujak,kada je pricao o zimovanju u Cehoslovackoj 80tih godina,kaze:"Vidis ti da su oni siromasni i da nemaju,ali im je sve bre cisto i sredjeno. U fazonu ako smo siromasni nismo stoka. Za krpu i metlu svako ima i svako moze svoje da pocisti".
    Na Zapadu je coveku sve na izvolte,trgovci igraju na najsigurniju varijantu,a to je ljudska pohlepa...i uvek dobijaju. Ljudska pohlepa je zamka koju moderan covek ne moze da izbegne i koja ga je dovela dovde i vodice ga jos dublje...do samog ponora.

    ОдговориИзбриши
  7. "Звезда, Србија, никад Југославија!" Јел тако Инспекторе? ;)

    ОдговориИзбриши
  8. Verovatno ste čuli za ovaj film (davno sam ga gledao pa se ne sećam kraja) koji se, opet, savršeno nastavlja na temu ovog astala.

    --------------------------------------------------
    Goodbye Lenin! (2003)

    http://www.imdb.com/title/tt0301357/

    East Germany, the year 1989: A young man protests against the regime. His mother watches the police arresting him and suffers a heart attack and falls into a coma. Some months later, the GDR does not exist anymore and the mother awakes. Since she has to avoid every excitement, the son tries to set up the GDR again for her in their flat. But the world has changed a lot.

    ---------------------------------------------------

    ОдговориИзбриши
  9. Em je veliki deficit komentara, em komentari volšebno nestaju. Cenim da to NIJE Gazdino maslo. A samo sam pomenuo film koji spaja staru i novu Nemačku. Umetnost, ba...

    ОдговориИзбриши
  10. Сад са мпогелдао и коментар ти је био међу спамовима. Што? Појма немам. Али, више није. Чуо сам за тај филм али га нисам гледао. Чини ми се да је прави моменат за довиђења Лењину...

    ОдговориИзбриши
  11. Sad se vratilo... Kosmos je opet u ravnoteži. :)

    ОдговориИзбриши
  12. Ja sam tu, samo sam se malo ulenjila. Ali, od sutra sam i ja na nezasluženom odmoru, čisto da znate. :)))

    ОдговориИзбриши
  13. Da se basketaški izrazim, izašli smo "iz cigana" jer imamo više od 10 komentara (na gurku).

    ОдговориИзбриши
  14. Lajka, kako nezasluženi odmor? Onoliku si 'ranu napravila (i pojela). Umori to...

    ОдговориИзбриши
  15. Torta se nije pojela. :(((( Morala sam da bacim trećinu torte. :(((( Već mi se skuplja neko salce oko struka, moram da se aktiviram.

    ОдговориИзбриши
  16. Lajka, da ti dam jedan savet: ja za svoje rodjuse i tako neka slavlja ne pravim vise torte. Pravim kolace. Torte su velike, ne mozes smanjiti meru bas uvek, ljudi uglavnom krkaju slano i cugaju, pa tortu tek poneko malo proba. Ne isplati se, posle se vuce po frizideru, delis kojekome i na kraju bacis ostatak. Ovako lepo napravis jednu vrstu kolaca, nekih lepih sto svi vole, pa ko hoce slatko nek' navali. I problem resen. A i ne zauzimaju pola frizidera kao one ogromantne torte.
    A, mudra li sam? Doduse, to sam uvela od prosle godine tek. Trebalo je i meni 30 i koja godina da se dosetim :)))

    ОдговориИзбриши
  17. A sto se tice ovih Nemaca - tekst je super. Pojma nisam imala ni o cemu, bas nas je Lomi lepo edukovao. Posle sam se osecala malo "beeee" i "muuuuu" - Nemci nam toliko blizu, a tako malo znam o njima. I nije to neka daleka istorija. Pedesetak godina ranije, pa to je za istoriju nikakav vremenski period, a ja neupucena totalno.

    E, da, i da se opravdam sto me nema u kafani: ovih dana nisam kod kuce nikad, stalno se vucem po nekim lekarima, vise sam odlepila. Sledeci put cu traziti od doktorice opravdanje :)))

    ОдговориИзбриши
  18. Ma, ne razmišljam uopšte... Kad sam ja kod nekog jela tortu!!!

    ОдговориИзбриши

Пратиоци

Претражи овај блог

...

free counters