Prime Directive

И да будемо начисто. Вређање мене овде још и може да прође, задаћете коју рану мојој сујети, зарашће, нема везе, али вређање неког другог, на мом блогу, мојој авлији, не дозвољавам. Ово сматрам разбибригом и малом можданом гимнастиком а не огласним простором те ако неко жели некога да прозива, нек` лепо отвори свој налог па удри брате, сестро или шта си већ. Свађа и те клиначке глупости не долазе ни под који обзир! Није цензура већ немање разумевања за приземна срања. Ако ме нешто нервира и диже ми притисак је препирање ради препирања! Двоје не може да разговара ако имају исти став, то је јасно ко летњи дан у подне, али контрирање зарад самозадовољавања личне малограђанштине заиста нема шансу. Аргументовани ставови долазе у обзир, то волим и много ценим и надам се истима. Унапред хвала на разумевању.

Понешто о мени

Моја слика
Половина људи има константну жељу да другима прича приче и објашњава очигледно. Ја спадам у другу половину. Ако имам шта да кажем рећи ћу/откуцаћу овде па кога интересује, интересује. А кога не интересује... изгубио је 10 секунди живота док је и ово читао. Нек` тражи бољу кафану!

... а кога интересује више података о мени:

петак, 18. јануар 2013.

Хозе Мухика (José Muhica)

Дан: 20. јун 2012. године.
Место: Самит у Риу „+20“, посвећен одрживом развоју.
Говор председника Уругваја. Унапред се извињавам ако сам нешто лоше превео али то и није толико битно. Схватићете поенту ако будете посматрали слику са мало веће удаљености...

Захваљујем се свим присутним представницима власти, са свих меридијана и из свих организација. Желим да се захвалим народу Бразила и госпођи председници Дилми Роусеф. Хвала свим претходним говорницима на израженој, без сумње, доброј вери.
Ми, овим путем, изражавамо нашу најискренију вољу да се, као представници власти, придржавамо свих споразума на које се наше очајно човечанство може претплатити.
Успркос том, дозволите ми да гласно поставим нека питања. Читаво послеподне смо разговарали о одрживом развоју и спашавању масе из канџи сиромаштва.
Што је то што нам лелуја у мислима? Да ли је то модел развоја и потрошње, који је обликован по узору на богата друштва? Постављам следеће питање: шта би се десило на овој планети када би становништво Индије имало исти број аутомобила, по породици, као Немци? Колико би нам кисеоника остало за дисање? Прецизније, има ли свет довољно природних ресурса како би омогућио да 7 или 8 милијарди ужива у истом нивоу потрошње и расипања једнак оном у најбогатим западним друштвима? Хоће ли то икада бити могуће? Или ћемо једног дана морати започети другачију врсту расправе? Зато што смо створили цивилизацију у којој живимо; зачеци тржишта, конкуренције, су остварили чудесан и страховит материјални развој. Али тржишна економија је створила тржишно друштво и подарила нам ову глобализацију, која значи бити свестан планете као целине.
Владамо ли ми глобализацијом или она влада нама? Да ли је могуће говорити о солидарности и заједништву у економији која се заснива на безобзирној конкуренцији? Докле сеже наше братство?
Не говорим ово да бих умањио значај овог скупа. Напротив, изазов пред нама је од огромног значаја, а велика криза није еколошка, већ пре свега политичка.
Данас, човек не управља силама које је ослободио, већ те силе управљају човеком и самим животом. Ми не долазимо на овај свет да се тек тако, издвојено развијамо. Ми долазимо на свет да будемо срећни. Живот је кратак и брзо нам измиче. Ниједно материјално богатство не вреди колико сам живот, и то је основна поставка. Живот нам измиче, проводимо га у раду и претеривању у раду, како бисмо били у стању више да трошимо, а потрошачко друштво се претвара у машину, јер ако потрошња опадне, успорава и економија, а ако економија успори, сабласт стагнације нам већ куца на врата. Хипер-потрошња је та која заиста шкоди планети. Захтев хипер-потрошње је да производи имају кратак рок употребе, како би се продавали што више. Одатле ни сијалица не може трајати дуже од 1000 сати иако постоје сијалице које трају и до 100 хиљада сати! Али оне не могу бити произведене, јер је проблем у тржишту, морамо наставити с радом и одржавати цивилизацију “употреби и баци”, и тако смо заробљени у зачараном кругу. Ово су проблеми политичке природе који нам показују како је време да почнемо борбу за другачију културу.
Не говорим о повратку у камено доба, или о подизању „споменика наздовању”. Ми напросто не можемо наставити бесконачно овако, под владавином тржишта. Насупрот томе, ми морамо савладати тржиште.
Зато ја понизно тврдим како је проблем с којим се ми суочавамо политички. Стари мислиоци Епикур, Сенека и чак Ајмара су то изразили на следећи начин: „Сиромашна особа није неко ко има мало већ она којој је увек потребно више и више.“ То је културни проблем.
С тога поздрављам напоре и постигнуте споразуме и њих ћу се придржавати као представник власти. Знам како неке ствари о којима говорим није лако прогутати, али морамо схватити да оскудица воде и агресија на животну средину нису узрок проблема. Узрок је цивилизација коју смо створили и оно што морамо преиспитати је начин живљења.
Припадам малој земљи обдареној природним условима за живот у којој живи нешто више од 3 милиона становника. Али и 13 милиона крава, од којих су неке најбоље на свету, као и 8 до 10 милиона изврсних оваца. Моја земља извози храну, млеко, месо. То је равничарско подручје и готово 90 % земље је обрадиво.
Моји сарадници су се борили за осмосатно радно време, а сада то чине за 6 сати. Али особа која ради 6 сати, има два посла и зато ради више него раније. Зашто? Зато што мора зарадити за месечне издатке: за мотоцикл, аутомобил, све више рачуна, и кад постигне све то, схвати како је постао реуматични старац, као ја, и његов живот је већ завршен.
Зато се човек с правом пита: зар је ово судбина човека? Ово што говорим је једноставно: развој не може ићи на уштрб среће. Мора ићи у прилог људској срећи, љубави према планети, међуљудским односима, бризи за најмлађе, пријатељству, задовољавању основних људских потреба. Зато што је најдрагоценије благо које имамо, срећа. Када се боримо за животну средину, морамо имати у виду да је основни елемент животне средине људска срећа.”

2 коментара:

  1. Viši inspektor Bešević27. јануар 2013. 04:38

    Ovaj govor trazi kratak i zustar komentar koji ja jako tesko mogu da srocim. Ali probacu da budem kratak i efikasan.
    Vec neko vreme sam upoznat sa zivotom i radom urugvajskog predsednika. Recimo od proslog leta. Nesvakidasnji covek,zaista. Covek koji kao predesdnik zivi bas onako kako kaze tj. kako misli da treba i da je ispravno. Covek koji zivi onako kako se i ja trudim da zivim. A to je rekao bih vrlo racionalno i zdravorazumno. Ja ne volim da razbacujem vreme,a da ne pricam o hrani ili vodi.

    Lomi ti kao i ja zivis na zapadu i poznajes njihove navike i nacin zivota i razmisljanja. Verovatno si kao i ja primetio da nasi ljudi jako brzo poprimaju njihove navike,posebno kada je rec o razbacivanju. A posebno ove mladje generacije...nasi vrsnjaci otprilike. Ja recimo kod mene znam mnoge koji se raspadaju od posla samo da bi sebi priustili Mercedes npr. (naravno i gomilu drugih stvari tipa plazme,lap topovi,telefoni...). Toliko rintaju da i nemaju vreman da voze taj mercedes,akamoli da uzivaju u toj voznji. Jurnjava s posla na posao. A gde je kirija,struja,ostale komunalije,telefon,hrana,gorivo...?
    Meni to ne pada na pamet. Meni najvrednija stvar u zivotu je moja sloboda tj. moje slobodno vreme a opet tj. vreme sporta i razonode. :)
    Mercedesi,druga kola i sve ostalo navedeno mi ne predstavlja nista,ne cini me srecnim. Nemam para za Mercedes,ali imam za nov lap top,iako mi je ovaj star sada vec vise od 4 godine,ali radi jos uvek. Skoro mi je crkao TV star dosta godina,pa sam kupio novi,najjeftiniji koji sam nasao,a Toshiba. Da nije crkao ne bih kupovao. I tako redom.
    Tako da, govor predsednika Urugvaja je SJAJAN i potpuno sam u toj prici jer uopste ne zelim da jurim materijalno po svaku ili veliku cenu i da ostarim u toj jurnjavi. Imam da se dobro nahranim,da popijem,kuca mi je topla i cista,imam stara kola koja dobro idu...
    Kada dodjem s posla,legnem,dignem noge,upalim tv,muziku...istusiram se...jedem...gledam filmove,citam knjige,pricam sa ljudima,cesem jaja...vikendom odmaram,setkam,dremkam,svratim ovde,svratim onde,volim lepo vreme i uzivam u tome,kafica,novine,internet,kolaci...
    Evo juce ujutru bas svratim do jednog prijatelja na dorucak...odnesem mu neke stare primerke NIN-a i Vremena koje sam procitao,pa da on cita... znaci kafa,znaci kisela,(oni po cigaru)...znaci komplet lepinje za dorucak,znaci jogurt,znaci cvarci,znaci svira neka nasa fina mjuza preko net radija...znaci sedimo u KUJNI za astalom on,njegova zena i ja...i balavimo dva sata boli nas uvo za sve. I on bas u jednom trenutku rece u fazonu...brate nista vise od zivota ne trazim nego ovo kao sto je sada. :))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Хозе заслужује да буде на свим могућим насловницама 24 часа дневно управо због онога што си рекао: живи онако за шта се залаже! Није лицемер. А председник је! Зато ће код мене да одседи још недељу дана за главним столом. Подјебавају га са надимком "најсиромашнији председник на свету" али њега заболе. Све што има је ауто, "Буба" из питај бога које године, купљена за око 1500 долара. Плата му је око 13000 долара али он узима 10% а остатак се уплаћује у којекаве фондове за оне којима је тај новац потребнији. Не за сиротињу, њима можеш стално да плаћаш и ништа се неће догодити, већ онима којима стварно треба. За разне медицинске уређаје, нпр. и тако даље.

      Приметио си, као и ја, да је разбацивање узело маха. Веома! Није само Мерцедес у питању већ обест, "имам и може ми се став" који мене већ неко време иритира. Дођу овде, мањи су од маковог зрна, нема пас за шта да их уједе и чим приме пар плата крене лудило. Гледам то већ годинама и не верујем... Искрено, у чуду сам јер не могу да скапирам због чега? Зар је могуће да те слика и привид богатства и стандарда може толико изопачити? Не знам, мени је то све просто невероватно. Ја већ дуго времена добијам питања: "И, кад ће да падне та Мечка, а?" јер је опште познато да волим Мерцедес. Ускоро ћу да мењам ауто, јер је проширење породице поставило захтев за нешто већим простором у другом реду седишта, неки "минивен", видећемо, полован, наравно, а готово сви очекују, зна се већ шта. Ал` ћу да разочарам већину... :) Ма нису ни свесни!

      Ипак, има ту и кућног васпитања. Мог оца је мајка родила и умрла. Преживео је немаштину и научио је да цени све што је стекао. Ни мајка није из имућне породице. И кад год смо обедовали говорио ми је да поштујем то што је на столу. Да не сипам у тањир више него што ћу појести јер ће вишак бити бачен, а то се не сме. То је за њега био грех! Комад хлеба није смео бити бачен! Никад! Скупљали смо сваки комадић и кад би ишли у село давали би некоме од родбине да нахрани свиње. Макар то био један оброк, нема везе. Није дозвољавао играње за столом, а поготово не са храном! Сваки динарчић џепарца сам морао да одрадим. Чистио ципеле, бацао ђубре... И ја сад тај став преносим на Мирка. Мали је али је већ добио пацке због претурања са комадићима хране у тањиру. Док је гладан, трпа ли трпа а чим се засити почне гуркање, обликовање прстима и слично. Е то не може!

      Развукао сам али, слобода или то слободно време ни за мене нема цену! Не дам га никоме за било коју количину новца! Радим, одрадим поштено и још поштеније запалим у стан да загрлим оне који ме дочекују. Понекад немам ни снаге ни енергије да се померим али дечији осмех... Тај тренутак, тај осећај, та испуњеност код мене нема цену! Тог трена помислим као што рече тај твој ортак: "Брате, ништа више од живота не тражим него ово као што је сада!"

      Избриши

Пратиоци

Претражи овај блог

...

free counters