Prime Directive

И да будемо начисто. Вређање мене овде још и може да прође, задаћете коју рану мојој сујети, зарашће, нема везе, али вређање неког другог, на мом блогу, мојој авлији, не дозвољавам. Ово сматрам разбибригом и малом можданом гимнастиком а не огласним простором те ако неко жели некога да прозива, нек` лепо отвори свој налог па удри брате, сестро или шта си већ. Свађа и те клиначке глупости не долазе ни под који обзир! Није цензура већ немање разумевања за приземна срања. Ако ме нешто нервира и диже ми притисак је препирање ради препирања! Двоје не може да разговара ако имају исти став, то је јасно ко летњи дан у подне, али контрирање зарад самозадовољавања личне малограђанштине заиста нема шансу. Аргументовани ставови долазе у обзир, то волим и много ценим и надам се истима. Унапред хвала на разумевању.

Понешто о мени

Моја слика
Половина људи има константну жељу да другима прича приче и објашњава очигледно. Ја спадам у другу половину. Ако имам шта да кажем рећи ћу/откуцаћу овде па кога интересује, интересује. А кога не интересује... изгубио је 10 секунди живота док је и ово читао. Нек` тражи бољу кафану!

... а кога интересује више података о мени:

петак, 3. фебруар 2012.

Менталитет малог града


Устручавам се да кажем малограђанштина јер нисам сигуран да мислим баш на ту реч. Пре него што било шта проговорим, консултоваћу уважене интернет-центре знања.
Шта има чувени „Вукајлија“ да каже на ову тему? Тамо стоји да малограђанштина одликује „грађанина ниског интелектуалног раста, коме се мозак све више скупља при сваком следећем прању косе. Умни дефицит покушава да надомести лажном дипломом, лажним педигреом, новоиспеченим парама, естетским интервенцијама које продужавају понос, општом неизбежношћу постојања и незамнљивошћу. Он је онај коме се зидају Тријумфалне капије, иако воли да са универзалном пропусницом пролази кроз „мала врата“. Пре скраћења сложеница је била синтагма (ЗА)мало ПА грађанин.“ И још се каже да је малограђанин „мрачан, арогантан, суров, свиреп, девијантан, лође мисли га наводе на зле нагоне“. Допао ми се и пример из живота: „Када ћале деветнаестогодишњем размаженом кретену купи црни џип од осам метара и са затамњеним стаклима, којем на регистарским таблицама пише „ВРХ“, и онда тај исти кретен спусти прозоре и одврне турбо фолк, под паролом – битно је да будеш примећен. Отац сељак, син сељачина...“
А форуми? Они су и овако и онако безгранична поља за изношење мишљења и идеја, тако да ни овај пут нису изостали врло сликовити примери. „Једна моја познаница је ушла у бутик и преставила се продавачици као професорка, иако је она није ништа питала. Ал` онако, као да је бог ушао у продавницу...“ Затим: „Малограђани воле парице и само парице, у стању су купити  и говно ако има етикету!“ Или: „Мој, сада већ бивши сусед, је ставио на поштански сандучић натпис – Опески певач тај и тај. Можеш замислити поштара кад је то прочитао. И једном нам је приликом тај Павароти, како смо га звали, рекао да смо сви ми нижа бића и да он не жели с нама комуницирати, а само смо га лепо замолили да не пева од 23 до 7.“ Један форумаш је лепо закључио: „То мора да је паклен живот. Стални грч, нема ту уживања, никад задовољни, стално нешто фали, нешто се прикрива, измишља... Причају се приче које би други хтели чути, подилазе већини због неке популарности. Не могу ни замислити шта се врти у тим главама, шта их тера да се праве да су нешто што нису?“
Бобан Стојановић је на блогу Б92 написао текст „Како сам постао малограђанин!?“, у којем је изнео гомилу својих запажања али мени се допао само један део. Цитирам: „ У малограђанштини постоји одређени шарм! Посебно ако је дозиран са мером, ако је кокетна и ако долази са неке, назовимо то, безазлене стране. Моја баба, пореклом из старе зајечарске породице, волела је да седи са својим другарицама зајечарским, на зајечарском Скверу и посматра пролазнике. Имале су сасвим малограђански невине и готово по Нушићу кројене коментаре:
- Ено га доктор Ристић – прво за себе, а потом наглас – Добар дан докторе! – па опет за себе – Е, могла је жена да га опегла мало. –
Та шарм провинцијских бака на коме сам одрастао, који се гасио током деведесетих, ових, нултих година, од петооктобарске револуције па на овамо, огрубео је, отупео и почео да вређа.“ Овде је мени било довољно. Чим почне политика да се уплиће, укључи ми се нека блокада и, готово.
           Шетајући непрегледном шумом Интернетовском, саплео сам се о научни камен. Објашњење, које је на њему било уклесано, је рађено у неком истраживачком стилу. Или је бар мени тако деловало. Пренећу овде само пар реченица, јер читајући све, мени је звучало као да се аутор понавља или врти у круг пар фраза сваки пут другачије изречених. Елем: „Многи истраживачи су разматрајући малограђанштину правили разлику између објективног аспекта (социјане условљености) и духовног малограђанског склопа личности, његовог менталитета, начина мишљења, обрасца понашања и стила живота који је често искварен, „рђаво скројен“, „сужен“ и „скраћен“.“ И: „Малограђанство лута између „традиционализма“ и модернизма.“
           Живим и радим у малој средини. Људи су, рекао бих народски, једноставни. Не очекују много. Имају довољно али више и не очекују. Већина би можда и очекивала кад би знала да више постоји. Али не знају. Родили су се тамо где су видици поприлично ограничени. Међутим, лепо им је. Уљуљкани су у својим малим животићима, кућицама, имањима и не брину много о свету око себе. Ово можда некоме звучи идилично или, што да не и, нормално али мене нервира! Родио сам се у милионском граду и поносим се тиме. Смета ми кад се, па скоро, сви знају. Где ко иде, шта ради, кад ће на одмор, који је ауто купио, да ли воли црни или бели хлеб... Као да сам у Орвеловском свету. Јесте, овде је раније на злу гласу био чувени Штази („Stasi“ што је била скраћеница од веома омраженог „Ministerium für Staatssicherheit“), који је био много пута гори од „УДБ“ и свих других прилушкивачких и надгледачких служби. Па, шта ако је био? Није више. Ваљда није, мајку му. Али они су знали све о свима јер им је то био посао. Био сам у многим деловима Немачке и нигде нисам наишао на оволико људи који не могу да спутају жељу за приказивањем себе на вишем друштвеном статусу. Један од колега са којим сам био у инспекцији електране, је баш, баш типичан пример. Рођен је овде. 1969. година је била година иза зида, у руском загрљају. У тој средини је и одрастао. Глуп ни неинтелигентан није чим је успео да заврши вишу школу и стекне звање инжењера. Запослио се у најбољој фирми у овој средини и сад му нема равног. Кад прича са неким, има посебан став. Не мислим само на боју гласа или гласност, већ физички став. Стане, рашири ноге, подбочи се, мало спусти главу и прича дубљим гласом. Низак је и дефинитивно има вишак килограма. То је кад прича о озбиљним стварима, а кад су у питању обичне ствари, тада су руке у џеповима. Лева мирује а десна се креће горе-доле. Ваљда дрља по јајима, шта ли. Вози „Бембару“, кратку „тројку“, благо стилски дотерану али кад год седне за волан исте, стави наочари за сунце, мало се намрачи па тек онда покреће „љуту“ машину. Ако којим случајем добије службени ауто, који узгред речено има све могуће ознаке фирме, обавезно га враћа дан касније. То вече и следеће јутро мора да буде паркиран испред зграде, да га комшије виде како излази, тј. улази из невероватно битног возила. Ради он ту још неке друге, овој сличне глупости. Е сад, узимајући све изнад написано и речено, он се у квалификацију малограђанштине уклапа. Верујем да сви имају сличан пример. Међутим, није то оно што ми смета. Смета ми баш оно познавање свих и свега. Моја малена је била на припремном курсу за породиље. Одлазио сам и ја са њом. Упознали смо доста парова. Разменили телефоне. И? Ништа. Нисмо били нападни па досађивали са порукама или позивима, већ смо чак напротив одоговарали на њихове пријатне поруке. Позива није било. Поједини су нас још током курса дефинитивно чудно погледали. Неки су избегавали контакт са нама, ако су могли. Касније сам сазнао да се ни остатак групе не дружи. Не припадају круговима познанстава у граду и то је то. Као да сам у Индији па морам да пазим на јебени систем касти! Слично је било и са једном породиљом у клиници. Лежала је са маленом у соби. Дивна, предусретљива, тражила је маленин број па да се обавезно виде и прошетају градом. Што да не. Међутим, сазнала је да радим у фирми у којој радим па се, ценим, осетила недовољно добром и није хтела даље контакте. Има она неко своје друштво... И тако у круг. Колеге с посла су слична прича. Иако смо иста „каста“ не желе више да се упознају. И није у питању чињеница да сам ја странац већ ето, имају свој круг познаника и не треба им више од тога. Неколицини је, ипак, битно да возе ауто који не би требали јер су они ипак неки курчеви инжењери, је ли! За, скоро, три године овде, упознали смо један пар који и даље жели да одржава пријатељске односе с нама. И веома нам је драго због тога! Али је то све. Нису ни рођени ни одрасли у овом граду и имају исти проблем па смо се ваљда „нашли“!
             Да ли је ово синдром малог града, мале средине или типична малограђанштина? Или се ми једноставно не уклапамо у њихову давно исцртану идиличну слику. Шта год било да било, ја и моја породица морамо мењати средину јер ће нам ова угрозити психичку стабилност.

13 коментара:

  1. Kada se saznalo za onog monstruma u Austriji, što je držao svoju kćerku u podrumu, pravio joj decu i sve je to trajalo preko 20 godina. Kad sam pitala poznanika iz Austrije kako je to moguće, odnosno - kako to niko nije primetio od komšija (monstrumova žena je, verujem, znala, premda se pravila luda), on mi je prosto odgoorio: "Takva su mala mesta u Austriji."

    Pitala sam ga šta to znači, pa mi je delom objasnio...

    "Ljude tamo ništa ne interesuje, ništa ne vide, ništa ne primećuju. Nisu to loši ljudi, ali su strašno pasivni kao društvo. Mala mesta u Austriji su kao iz horor filmova."

    Znači, svaka je sredia drugačija, pa verujem da je našim ljudima sasvim neobično kad pređu u drugu sredinu. Nije lako uklopiti se. Ja sam u malom mestu završila osnovnu školu. Tamo se podrazumevalo da se družiš i kafenišeš sa svima iz ŠIREG komšiluka. Ako se nešto izdvajaš odmah kažu da si uobražen ili, ne daj bože, malo skrenuo. Kad su se pravile one svadbe u šatorima, podrazumevalo se da ćeš zvati sve ljude iz svoje ulice i bar još iz susedne dve. Tako bilo.

    U ovoj zgradi ne poznajem ljude koji žive na mom spratu. Ja sam, jbg, takva. Nije samo stvar u tome da mi je dovoljan moj krug prijatelja, nisam ja neka sociofobična osoba, ali jesam pasivna. Nisam osoba koja kucka ljudima na vrata i upoznaje se sa svima. A i nisam neko ko se mnogo smeška i ostavlja neki divan prvi utisak.

    Jbg, ako su ti iz tvog mesta bar delom poput mene, onda biste morali da budete malčice agresivniji. Ne možeš ni da menjaš mesto boravka non-stop ne bi li našao prijatelje. Nije to više ni lako. Bilo je to super u srednjoj školi ili na faksu kad svi pijanče zajedno na žurkama, druže se na ekskurzijama. Kasnije to sve ide mnogo teže... na poslu nemaš ortake, već kolege itd. itd. itd. Zajebano.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Види, није ствар у пријатељима, већ у познанству било које врсте. Прошле године је малена славила рођендан овде и позвали смо све, али СВЕ, које смо овде упознали. Ако се не варам, већ сам то једном поменуо, али било нас је "свих и свакаквих". Из различитих држава, различитих боја коже и тако даље све до различитих сексуалних опредељења. Били смо задовољни јер су се сви одазвали. Надали смо се да је то неки почетак... нечега... Од тада, чујемо се са више њих, а са само једним паром се видимо на кафи и причи. А у стану је тада било, укључујући и нас двоје, седам парова. Пре те прославе ми смо били, како ти кажеш "агресивни" (симпатична ми је идеја агресивности приликом проналажења познанстава ;) ), и са свима смо били у неком контакту. Искрено, нисмо очекивали да ће се баш сви одазвати маленином позиву. Пре неки дан је она срела један пар на улици. И они су добили бебицу па су били у шетњи. Кроз разговор је објаснила да се дружи са доста људи. Иде на "беби-масаже" па на "пливање са бебом" и сличне лелемуд курсеве и тамо се дружи са другим мајкама. То ја не сматрам дружењем. Ни ја а ни малена. Ако ти је фрка да ПОНЕКАД одговориш на поруку, позив или чак мејл зарад виђења на поподневној кафи, онда...

      Не желим ја да увредим било кога ко је одрастао и дошао из мањег места, све ја то разумем, сва ми је мила и немила родбина по таквим местима, али ови овде су ми најчуднији до сада. Тешко је ступити са било ким у контакт.

      Место боравка не мењам првенствено због људи и менталитета, мада то јесте један од фактора, већ и због посла. Не мог, већ чињенице да малена не може да пронађе овде било шта да ради. Мирко је мали и користимо шансу да решимо нашу ситуацију што је пре могуће. Знам да није лако пронаћи пријатеље а ја се више и не трудим да их нађем. Мени треба неко да, с времена на време, разбијем монотонију. Кафа, блаблаблабла, можда клопа и свако у своју пећину. Није фрка. Пријатеље сам оставио у Србији. Они су поставили веома висок репер који више нико у мом животу неће премашити. То је део моје унутрашње борбе.

      Е да, споменула си Аустрију. Добар пријатељ и колега са факса живи и ради тамо већ десетак година. Добро су те информисали о животу у њиховим малим местима.

      Избриши
  2. Auf, fino sam se ja upetljala u ovom komentara, pa ima nedovršenih rečenica, pogrešne upotreba interpunkcije, progutanih slova.... Da, svadbe su POD šatorom, naravno... :))))

    Jbg, ja otkucala i mrzelo me da čitam opet. Šteta što ne postoji opcija "uredi".

    ОдговориИзбриши
  3. Viši inspektor Bešević6. фебруар 2012. 03:25

    Meni najupecatljivija malogradjanska reakcija je kada udjem u kafanu svi bulje u mene. I ne samo u mene nego u bilo koga ko udje u lokal. A to je tako karakteristicno za nas,bez obzira na velicinu grada. Mi smo mala drzava,gradove i da ne pominjem. Sta me gledas koji kurac? :)) Da me gledaju diskretno ja bih razumeo,jer i ja gledam svakoga ko udje u kafanu (zensko posebno) ali diskretno. Manje vise sam se od toga odvikao jer zapadnjaci ne gledaju nista i ne jebu zivu silu ko god da udje bilo gde. Niko te ne gleda kao da si vazduh.
    Isto tako i zevanje penzosa s prozora i terasa leti,ko je usao u zgradu i sa kim i ko je izasao. Ali za to me bas briga. Nekada,u starom komsiluku gde sam odrastao,postojao je grncar. Prozor radnje mu je gledao na dvoriste ali mu je onaj tocak bio postavljen kontra tako da je on ledjima bio okrenut prozoru. A morao je da vidi svakog ko prodje ulicom (to i nije ulica nego neki ulicni rukavac,sokace) i u tu svrhu je postavio ogledalce kao retrovizor. :))
    Ako mu se desi da mu neko ipak promakne onda je uvek ustajao,ostavljao posao, izlazio napolje i bacao pogled niz ulicu da vidi ko je to prosao. :))
    Teska malogradjanstina,ali vrlo simpaticna. :) Nije ni cudo,covek,deda, je bio rodom tamo negde od Pirota,iako mislim da malogrdjanstina nije vezana za velicinu grada vec za mozak. Druge vidove malogradjanstine kao sto su bacanje smeca sa 7. sprata,kokoske na terasi,klanje svinje u kupatilu,parkiranje u stilu "boli me kurac" i sl. ne bih da komentarisem...kao ni dzipove za tatinu decu...od toga mi se oko odavno odviklo,pa ne bih sebi da vracam te scene.:)
    Ima onde kod Vuka u onom parku,jedna utabana staza preko trave koju su "naprvili" malogradjani raznih vrsta,jer nisu hteli da pesace 10 metara duze okolo po betonskoj stazi. Gazili su tom utabanom zemljanom stazom cak i kada je kisa i kada je blato. Ta staza mi je uvek bila "spomenik" malogradjanstine za BG. Materijalni dokaz da su oni tu,da su prisutni. I da im niko ne moze nista. Uvek sam isao okolo...betonskom stazom. Na taj nacin sam njima pokazivao da se razlikujem od njih i potajno se nadao da ce oni to videti i shvatiti,ali JOK!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Мене уме да изнервира изричита и упечатљива малограђанштина али сам временом постао имун. Са мном је, давно, један у селу код мојих хтео да се бије јер сам дошао из Београда. :) Седели смо, пили у кафићу, а кад је он попио превише, или довољно да мало "пусти муда", дошао је у фазу: "дошао овде да се шири" а ја средња школа... Раније сам се, током мојих распуста на селу, играо са њим. Знам и њега и његовог брата а чак сам поименце знао и коње које је његов ћале држао! Данас, ма јебе ми се за те појаве... Сад ми смета то мало, краткодометно размишљање и поимање ствари. Да ли је то утицај мале средине или нечег другог, нисам успео да одгонетнем. Вероватно и нећу...

      Избриши
    2. Ovi što bulje i ogovaraju, to su samo prosti ljudi. Nemam o takvima loše mišljenje dok god ne spletkare. Mada, znaju da nerviraju. Ti što kolju kokošku su prosti malograđani. Ovi što bacaju smeće su prosti i neotesani malograđani. E, ali ovaj što se parkira gde stigne - to je prosta, neotesana, arogantna stoka.

      Избриши
    3. Viši inspektor Bešević8. фебруар 2012. 01:02

      Lomi,taj momak je klasican iskompleksirani seljacki jadnik. Njega je verovatno ceo zivot tistilo to sto j sa sela,pa je to izaslo iz njega konacno kada se jednog dana napio. Ja nisam nailazio na takve slucajeve,ali znam da ih ima. Desilo se jednom,jednom mom komsiji koji se takodje napio kao bulja,da onako pijan,balsamovan od alkohola samo odjednom skoci od stola i drekne "pa sta ako su moji keva i cale poljoprivrednici?" :)))) Jebote,svi u shoku,niko nista nije pomenuo na tu temu,ne tada,nego uopste,to tvrdim. Potpuno smo ga gledali normalno i tako se sa njim ophodili. Ali on je jadnik nesto u svojoj bolesnom malogradjanskoj glavi utripovao da mi mislimo da je on seljak jer njegovi otac i majka gaje papriku,paradajz,luk,krastavce,sargarepu i to u sezoni prodaju na pjaci.(Inace kraj u kome sam odrastao je uglvnom zanatski-limari,autolimari,automehanicari,pekari,grcnar,vozaci kamiona,parketari,stolari,cak je bilo par porodica koje su gajile i cvece za prodaju,trgovci i sverceri...itd, zivopisno naselje,zaista) Nije ni njemu bilo lako sa svojom glavom. :) Htedoh da mu kazem,da mu pomognem, da njegovi otac i majka to sve ne gaje ja ne bih imao gde da kupim sve to,pa jos i sveze i domace,neprskano (to je bilo nekada davno kada je neprskano bilo isto sto i danas genetski modifikovano) i da ustvari njegovi roditelji rade pravu i ozbiljnu stvar,ali ne vredi...momak je ocigledno imao problema u svojoj glavi sa svojim poreklom. Nije mu se svidjalo casno ratarsko poreklo,vise je voleo da mu je cale bio neka KRIMO stara skola,vreli asfalt i te fore..eto jebiga.

      Lajka,ti si sve njih lepo podelila na vrste,ali rod im je samo jedan-malogradjani. :) NJihov cilj je samo doci u grad. BG ili neki manji,nebitno. Zavisno od afiniteta i mogucnosti. Svaki grad u Srbiji ima prilican broj malogradjana,samo se u BGu najvise vide. To ,za mene,nisu po pravilu seljaci tj, ljudi sa sela. Jer pravi seljaci,koji su odrasli samo na selu oni znaju za red i njima red nije stran. Malogradjani su neki mutanti. neki izmedju sela i grada...slikovito receno vecina stanovnistva Krnjace,Borce,Surcina...tako blizu,a opet tako daleko od grada i to ih "kolje".

      Избриши
    4. Pazi, oni što bulje i ogovaraju... Ne znam, to rade i ljudi iz kraljevskih porodica, ali diskretno. Znaš ono, recimo, mali si, sediš na ploaži i vidiš da na dva-tri metra od tebe neka žena bije svoju decu. Naravno, obuzme te mešavina straha i sreće što to nisi ti, pa počneš da buljiš. Onda dođe mama i vikne: "Tanja, šta gledaš tamo? To je nepristojno!"

      To nam je u prirodi. E, sad, klanje svinja po kupatilima, parkiranje u desnoj traci (ne moraš ići do Krnjače, možeš i do Voždovca), parkiranje ispred ulaza u garažu, dvorište itd.... Eeeee, to nam nije u prirodi. To su mutanti o kojima pričaš. To je kad žele da se emancipuju, ali sve ode u sasvim pogrešnom smeru.

      Избриши
  4. Нешто се намрачило у кафани. Ево једног упутства за све оне који јесу или желе бити очеви.

    http://www.howtobeadad.com/

    ОдговориИзбриши
  5. E, samo da čestitam Svuški (i Svušku, naravno)!!! Bravo, samo napred. Ništa se ne sekirajte, brzo će proći taj period "jede-sere-plače"... ja se i ne sećam više kako je to bilo, a nisam bio izvan događanja, pošto je moja Ulična počela da radi posle 3 meseca.

    Ovo novo sa komentarima mi se ne dopada. Možda je ok kada ima manje komentara, kao kod mene, ali ovde je bzvz. Vidim, recimo, da ima 27 komentara, a znam da ih je bilo manje (ali, ne znam tačno koliko), i sad treba da pregledavam sve da bih video gde su ti novi, ko je kome gde odgovorio... Mislim da je bilo bolje onako redom.

    U vezi posta ne bih, Gazda praštaj spamovanje... :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Спамовање, тј. нека друга тема, мени уопште не смета. Врло добро знаш да се овде не разговара увек "на задату тему" :) Уживај и само опуштено.

      Избриши
  6. Za stare i nove roditelje...

    DEČIJI DOPIS RODITELJIMA

    Nemojte sa mnom na silu. To me uči da se jedino sila uvažava. Radije ću reagovati na savet.- Nemojte obećavati. Možda nećete moći održati obećanje, pa ću izgubiti poverenje u vas.- Nemojte da se osećam manjim nego što jesam. Zbog toga ću glumiti da sam ‘veliki’.- Nemojte umesto mene činiti stvari koje mogu učiniti sam. Zbog toga se osećam kao beba, a mogao bih vas početi doživljavati kao sluge.
    - Nemojte da moje loše navike obuzmu svu vašu pažnju. To me samo ohrabruje da nastavim.
    - Nemojte me ispravljati pred drugima. Biću mnogo pažljiviji ako sa mnom razgovarate tiho i nasamo.
    - Nemojte o mom ponašanju razgovarati za vreme svađe. Ne znam zašto onda slabo čujem, a i nisam sklon saradnji. U redu je da se preduzmu potrebne mere, ali diskusiju odložite za kasnije.
    - Nemojte mi držati pridike. Iznenadili biste se kako dobro znam sta je pravo, a šta krivo.
    - Nemojte stalno prigovarati. Ako to budete radili, moraću se početi praviti gluv.
    - Ne precenjujte moje ponašanje. Lako me je zastrašiti, pa počnem lagati.
    - Nemojte zaboraviti da volim eksperimentisati. Ja iz toga učim, pa vas molim da budete strpljivi.
    - Nemojte me štititi od posledica. Moram učiti na iskustvu.
    - Ne odbijajte me kad tražim odgovore na normalna pitanja. Ako me odbijete, videćete da ću prestati ispitivati, a informacije ću tražiti negde drugde.
    - Nemojte mi govoriti da ste idealni i nepogrešivi. S takvima je teško živeti.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Врло, врло интересантан попис дечијих размишљања. Лепо...

      Избриши

Пратиоци

Претражи овај блог

...

free counters